Tijdens de openingsronde van het 2023 FIA World Endurance seizoen in het Amerikaanse Sebring, stond er in de hoogste Hypercar klasse het hoogst aantal deelnemers in tijden ingeschreven. Op 29 april 2023 staat de 3e ronde van het kampioenschap, in het Belgische Spa-Francorchamps in de agenda. Volgaspics.nl is er uiteraard bij en neemt je nu alvast mee door de deelnemerslijst, want daar is meer dan genoeg over te vertellen.

Sinds 2021, het eerste seizoen met de Hypercar klasse stonden er hooguit 4-5 auto’s op de deelnemerslijst. Toyota was er met 2 van hun GR010 Hybrid’s elke race bij, en Glickenhaus deed maar een deel van het seizoen met 1 007 LMH mee en had in Le Mans een 2e auto op de grid staan. Alpine reed dan wel weer beide seizoenen helemaal uit, maar deden dit met een oude Oreca/Rebellion LMP1 auto die afgeremd was tot Hypercar snelheid. Eind 2022 kwam Peugeot alvast een kijkje nemen met 2 van hun 9X8 auto’s.

Het was een overgangsperiode naar 2023, het grote jaar waarin de LMDh auto’s en daarmee een hoop nieuwe teams en fabrikanten toe zouden treden tot de Hypercar klasse.

Dat 2023 seizoen begon in maart in Sebring. Waar we het de afgelopen 2 jaar dus met een stuk of 5 auto’s moesten doen, stonden er in Sebring maar liefst 11 aan de start. Naast de 2 Toyota GR010 Hybrids, 2 Peugeot 9X8 en 1 Glickenhaus 007 LMH die allemaal al race ervaring hadden, stonden er nu ook nog eens 2 Porsche 963’s, 2 Ferrari 499P’s, 1 Cadillac V-series R en 1 Vanwall Vandervell 680 aan de start.

In de 3e race van het seizoen op Spa-Francorchamps zal dit aantal zelfs al gegroeid zijn naar 13. De 6 uur van Spa is traditiegetrouw de laatste WEC race voordat iedereen naar Le Mans trekt voor de 24 uur van Le Mans. Vaak zien teams hier een mogelijkheid om een extra auto in te zetten en zo nog wat extra kilometers ervaring op te doen voordat ze aan de belangrijkste race van het jaar gaan beginnen.

Dit is precies wat Cadillac Racing gaat doen, ze nemen een 2e auto mee naar Spa waar Renger van der Zande en Sebastien Bourdais in zullen gaan rijden. Zo hebben wij Nederlanders met Renger dus niet alleen in Le Mans een kanshebber voor de overall overwinning, maar ook in Spa.

De andere extra auto op de grid heeft een iets ander verhaal, dat is de Porsche 963 van Hertz Team Jota. Porsche is de eerste van de fabrikanten die hun Hypercar verkoopt aan prive teams, waar Jota er dus eentje van is. Helaas zit er wat vertraging op de levering van deze auto’s waardoor Jota de opening van het seizoen in Sebring en Portimao met hun LMP2 Oreca moest rijden, maar vanaf Spa stappen ze met hun Porsche over naar de Hypercar klasse.

Proton Competition kennen we als Porsche specialist in de GT klasse. Ook zij hebben 2 Porsche 963’s besteld, eentje om in het Amerikaanse IMSA kampioenschap te rijden en de ander voor het WEC. Proton heeft er voor gekozen om eerst uitgebreid te testen voordat ze er mee gaan racen. Hierdoor zullen we in tot deze in Spa en Le Mans nog niet in actie zien.

In totaal zullen er 4 Nederlanders aan de start zijn, en allen zijn in hun klasse een kanshebber op de overwinning. In de Hypercar klasse en dus voor het overall klassement moeten we op de Cadillac met nummer 3 letten, dit is de auto waar Renger van der Zande mee gaat rijden. In de LMP2 gaan we 2 Nederlanders zien, Bent Viscaal in de Prema Racing Oreca met nummer 9 en Robin Frijns voor WRT. De 4e Nederlander zien we in de GT klasse, waar Nicky Catsburg een Corvette C8.R mag delen met Ben Keating en Nicolas Varrone.