Van 28 september tot en met 1 oktober werd op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps de 30e editie van de Spa Six Hours verreden. Niet te verwarren met de 6 hours of Spa die in het voorjaar voor het World Endurance Championship verreden wordt met moderne auto’s. De Spa Six Hours die in het najaar verreden wordt is een race met historische auto’s. Volgaspics.nl was erbij.

Het hoofdprogramma bestond uit de Spa Six Hours race, die voor de 30e keer verreden werd. Een 6 uurs race met GT en Toerwagens uit de jaren ’60, start aan het eind van de middag en de finish ‘s avonds in het donker. Met ruim 100 auto’s op de grid was het een goed gevulde grid. Rond de 20 Ford GT40’s stonden er aan de start, verder nog andere bekende Amerikaanse auto’s zoals Cobra’s en Mustang’s en vooral veel Engelse auto’s zoals Jaguar E-type, Aston Martin en Lotus.

Ook aan de status van de coureurs op de deelnemerslijst is op te maken hoe populair de Spa Six Hours is. Aan de start stonden namen als Indy 500 Winnaar Dario Franchitti, 7-voudig Nascar kampioen Jimmy Johnson, Toerwagen kampioen Andy Priaulx, LMP2 coureur Alex Brundle, Le Mans Winnaar Emanuelle Pirro en dochter van 1 van de meest veelzijdige coureurs ooit: Vanina Ickx.

Het bijprogramma dit weekend werd voor een groot deel gevormd door Masters Historic Racing, de club die we ook kennen van de Historic Grand Prix Zandvoort. Het hoogtepunt voor Volgaspics.nl daarin, en ook een belangrijke reden om naar Spa af te reizen, was de Masters Endurance Legends. Een klasse met “moderne” historische Sportscar en GT auto’s waaronder de prachtige Lola-Aston Martin DBR1-2 met de V12 motor achterin. Andere noemenswaardige auto’s zijn de LMP1 Peugeot diesels en de Zytek waarin de 15 minuten durende Le Mans carriere van Nigel Mansell duurde.

Iets oudere sportscars vinden we in de Masters Sports Car Legends waarin kleine 2 liter sportscars uit de jaren ’60 het opnemen tegen grote dikke Can-Am auto’s. En zoals hier in Spa, komen de kleine sportscars vaak als winnaar uit de strijd.

In de Masters Gentlemen Drivers – Pre ’66 Touring Cars zagen we een aantal auto’s uit de 6 uurs race terug, die er voor kozen om ook nog een korte race te rijden. Dit is ook de categorie waar je klassieke toerwagens zoals Lotus Cortina en Alfa GTA langs ziet komen.

Een andere populaire categorie binnen de Masters club is de Masters Racing Legends met Formule 1 auto’s uit de periode 1966-1985. Grofweg de periode waarin F1 auto’s vleugels kregen tot het moment dat de turbo motoren het definitief over namen. Of beter gezegd, de periode waarin de Cosworth DFV motor gebruikt werd. Een goede, snelle, betrouwbare en betaalbare motor. En daarom ook nu in de historische races nog erg populair.

Oudere F1 auto’s kwamen het circuit op voor de races in de HGPCA – Pre 66 Grand Prix Cars categorie. Kleine kwetsbare auto’s uit een periode waarin nog niet iedere fabrikant er van overtuigd was of de motor nou voor of achterin de auto hoorde te liggen. Het leuke is dat de auto’s er dus allemaal echt heel anders uitzien, waaronder rijdende kunstwerken zoals de Maserati 250F.

De oudste en misschien wel meest indrukwekkende klasse van het weekend was misschien wel de Pre-War Sports Car race van Motor Racing Legends. Sports Cars uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. Het zijn misschien niet de snelste auto’s en de spannendste races maar om auto’s van ruim 100 jaar oud te zien racen is erg bijzonder. Het was ook een tijd waarin er op technisch vlak nog een hoop te leren was waardoor elke auto weer anders is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Morgan met maar 3 wielen.

Ook de Belcar Historic Cup kwam in actie. Een nationaal kampioenschap met een bont gezelschap van historische auto’s variërend van Ford GT40’s tot Citroën AX en DTM auto’s. Race 1 op vrijdag liep uit op een chaos. Tijdens de opwarmronde gingen de hemelsluizen open, op enkele auto’s na stond iedereen op slicks. En dus was er chaos. Na crashes, safety cars en uiteindelijk een rode vlag, was de race na 4 ronden klaar. Doordat er in alle chaos regels overtreden zijn werden er nog zo’n 20 tijdstraffen uitgedeeld en was het uiteindelijk Ilaria Stalliviere in een Renault Clio uit een lagere categorie die tot winnaar werd uitgeroepen.

De uitslag van race 1 vormt de startopstelling voor race 2. Zo stond er dus een langzame Clio op pole en moesten de snellere auto’s achter uit het veld komen. Gelukkig scheen op zaterdag de zon weer en kon race 2 onder ideale omstandigheden verreden worden.