In het weekend van 23 en 24 september 2023 was het weer tijd voor de 4e ronde van het 2023 European Le Mans Series seizoen. Op Spa-Francorchamps werd er gestreden tijdens de 4 uur van Spa. Uiteraard was Volgaspics hier weer bij om een fotografisch verslag van uit te brengen.

Op zaterdag waren er kwalificaties en races voor de vaste races uit het bijprogramma van de ELMS, namelijk de Ligier European Series en de Michelin Le Mans Cup.

De Michelin Le Mans Cup kennen we ook wel als de Road to Le Mans race tijdens de 24 uur van Le Mans en had deze dag daardoor de speciale aandacht van Volgaspics.nl

De GMB Motorsport Honda NSX GT3 gevolgd door wat LMP3’s

In de Michelin Le Mans Cup wordt er 110 minuten geracet met LMP3 en GT3 auto’s en het is vooral gericht op amateur coureurs en jonge talenten die een carrière in sportscars en GT’s ambieëren. Het is dan ook erg leuk om in deze klasse de toekomstige helden aan het werk te zien. Het nadeel van deze opzet is dat de jonge coureurs onervaren en ambitieus zijn en de amateur coureurs meer geld dan talent hebben. Hierdoor zijn de races vaak incidentrijk en worden regelmatig onderbroken door Safety Car situaties.

De nieuwe Ferrari 296 GT3 voor een Ligier LMP3

De race in Spa was hier geen uitzondering op, uiteindelijk zijn er in 110 minuten maar 32 ronden afgelegd. Die vele onderbrekingen hebben er wel voor gezorgd dat de #23 United Autosports Ligier JSP320 van Wayne Boyd en John Schauermann vanuit de pits gestart naar de overwinning kon gaan. In GT3 was de overwinning voor de Audi R8 LMS van Steller Motorsport.

Start van de Michelin Le Mans Cup race, waarbij Nielsen Racing in Eau Rouge al een flinke voorsprong heeft
In La Source achtervleugel verloren, dat ga je in Eau Rouge en Radillion merken
Chris Short zag zijn auto uit de grindbak getakeld worden en moest op zijn horloge even kijken hoe lang het nog zou duren voor de taxi komt.
De Michelin Le Mans Cup werd aan het einde van de middag in een mooi herfstzonnetje gereden.

Op zondag was het racedag voor de ELMS. Het mooie weer en de gratis toegang voor de fans zorgden er voor dat de tribunes goed gevuld waren. Voor €15 mochten de fans ook de pitwalk en de gridwalk doen. Een koopje natuurlijk als je dat vergelijkt met andere raceseries en dus waren ook deze erg druk bezocht.

1 van de grote namen op de grid. Meervoudig GP winnaar Juan Pablo Montoya samen met zoon Sebastian
Een andere voormalig F1 coureur, zoon van een 3-voudig wereldkampion en zwager van de regerend wereldkampioen.
Rodrigo Sales maakt op de grid nog even een praatje.

Helaas bleek ook de ELMS race weer veel te maken te krijgen met Safety Car en Full Course Yellow periodes. Dat begon in de 1e bocht van de 1e ronde al. Manuel Maldonado van Panis Racing verremde zich voor La Source en nam een stuk of 4 auto’s mee. Ze moesten de schade laten repareren en kregen een penalty van 1 minuut. Dankzij alle safety car periodes konden ze toch nog terug komen naar een 2e plaats in de klasse, achter de Algarve Pro Racing Oreca.

Racestart van de 4 uur van Spa met een aantal koplopers in de grindbak
United Autosports op weg naar het podium in LMP2 Pro/Am
Racewinnaar Algarve Pro Racing

Dit was ook de laatste keer dat ik de GTE auto’s in actie heb gezien, volgend jaar gaat de GTE klasse vervangen worden door GT3 auto’s. Nog 1 WEC race in Bahrein en voor de ELMS de dubbele race in Portimao, daarna is het definitief gedaan met de klasse.

Iron Lynx won de GTE klasse
In GTE zoekt men de grens van de tracklimits op.
3e plaats in GTE voor Proton Competition