In het weekend van 23 en 24 september 2023 was het weer tijd voor de 4e ronde van het 2023 European Le Mans Series seizoen. Op Spa-Francorchamps werd er gestreden tijdens de 4 uur van Spa. Uiteraard was Volgaspics hier weer bij om een fotografisch verslag van uit te brengen.
Op zaterdag waren er kwalificaties en races voor de vaste races uit het bijprogramma van de ELMS, namelijk de Ligier European Series en de Michelin Le Mans Cup.
De Michelin Le Mans Cup kennen we ook wel als de Road to Le Mans race tijdens de 24 uur van Le Mans en had deze dag daardoor de speciale aandacht van Volgaspics.nl
In de Michelin Le Mans Cup wordt er 110 minuten geracet met LMP3 en GT3 auto’s en het is vooral gericht op amateur coureurs en jonge talenten die een carrière in sportscars en GT’s ambieëren. Het is dan ook erg leuk om in deze klasse de toekomstige helden aan het werk te zien. Het nadeel van deze opzet is dat de jonge coureurs onervaren en ambitieus zijn en de amateur coureurs meer geld dan talent hebben. Hierdoor zijn de races vaak incidentrijk en worden regelmatig onderbroken door Safety Car situaties.
De race in Spa was hier geen uitzondering op, uiteindelijk zijn er in 110 minuten maar 32 ronden afgelegd. Die vele onderbrekingen hebben er wel voor gezorgd dat de #23 United Autosports Ligier JSP320 van Wayne Boyd en John Schauermann vanuit de pits gestart naar de overwinning kon gaan. In GT3 was de overwinning voor de Audi R8 LMS van Steller Motorsport.
Op zondag was het racedag voor de ELMS. Het mooie weer en de gratis toegang voor de fans zorgden er voor dat de tribunes goed gevuld waren. Voor €15 mochten de fans ook de pitwalk en de gridwalk doen. Een koopje natuurlijk als je dat vergelijkt met andere raceseries en dus waren ook deze erg druk bezocht.
Helaas bleek ook de ELMS race weer veel te maken te krijgen met Safety Car en Full Course Yellow periodes. Dat begon in de 1e bocht van de 1e ronde al. Manuel Maldonado van Panis Racing verremde zich voor La Source en nam een stuk of 4 auto’s mee. Ze moesten de schade laten repareren en kregen een penalty van 1 minuut. Dankzij alle safety car periodes konden ze toch nog terug komen naar een 2e plaats in de klasse, achter de Algarve Pro Racing Oreca.
Dit was ook de laatste keer dat ik de GTE auto’s in actie heb gezien, volgend jaar gaat de GTE klasse vervangen worden door GT3 auto’s. Nog 1 WEC race in Bahrein en voor de ELMS de dubbele race in Portimao, daarna is het definitief gedaan met de klasse.
Leave a Reply