In 2023 vieren we het 100 jarig bestaan van de 24 uur van Le Mans. Het hoogtepunt is de Hypercar klasse, voor het eerst in jaren vechten er weer meerdere fabrikanten om de overwinning in de hoogste klasse. 16 auto’s in totaal.

Het is ook het jaar van afscheid, nadat we vorig jaar al afscheid hebben genomen van de GTE Pro klasse was 2023 ook de laatste editie voor de GTE Am klasse. Vanaf 2024 zien we GT3 auto’s terug in de GT klasse.

Voor het eerst in de geschiedenis was het evenement uitverkocht, in totaal bezochten 325.000 mensen de race. Volgaspics.nl was er voor de 15e keer bij.

Zondag 4 juni begon de Le Mans raceweek met de traditionele testdag. 2 sessies van 3 uur om kennis te maken met het grote circuit, dat zoals bekend voor een groot deel uit openbare weg bestaat en maar 1 of 2 keer per jaar als circuit gebruikt wordt.

Ferrari had tijdens de eerdere WEC races al aangetoond over snelheid te beschikken. Dat zij de testdag als snelste afsloten was dan ook geen verrassing. Dat er 7 auto’s van 4 fabrikanten binnen 1 seconde van elkaar zaten was dat wel, het was een voorbode op een mooie raceweek.

Ook in LMP2 en GTE zat een behoorlijk deel van de grid binnen 1 seconde van elkaar, waardoor er nog geen duidelijke favoriet aan te wijzen viel.

Grote verrassing was bij de grote favoriet van alle aanwezigen, de Garage 56 Nascar Chevrolet Camaro. Het is de enige auto in deze klasse, dus wat valt daar nou in te verrassen? De auto was reglementair en in alle procedures ingedeeld achter de GTE auto’s. Maar tot ieders verbazing was de Nascar Camaro zoveel sneller als de GTE auto’s, dat ze elkaar in de weg zouden zitten als hij achter de GTE’s moest starten. Daarom werden de regels en procedures aangepast en werd de auto ingedeeld tussen de LMP2 en GTE auto’s in.

Op dinsdag, de dag voordat de echte race actie op de baan zou beginnen, stonden er al allerlei activiteiten op de agenda. De groepsfoto van de coureurs en de auto’s werd gemaakt, voor de fans was er de pitwalk en de monteurs van de teams hadden hun eigen wedstrijd: Pitstop Challenge.

Ferrari, Toyota, Porsche en Cadillac wisten ieder 2 auto’s te kwalificeren voor de Hyperpole. De sessie die per klasse de top 8 op de grid gaat bepalen. De 2 Ferrari’s vonden een plekje op de 1e rij gevolgd door Toyota en Porsche.

In LMP2 was het weer ouderwets close. 7 teams in de hyperpole, alleen Prema kwam er met 2 auto’s in. Het was IDEC Sport die de pole pakte voor Jota en WRT.

In GTE AM bestond de top 3 uit 3 verschillende auto’s. Corvette op pole gevolgd door de Aston Martin van ORT by TF en de Vistajet AF Corse Ferrari. Porsche kwam er als enig merk in GTE AM niet aan te pas. Geen enkele Porsche kwam in de Hyperpole terecht , de beste Porsche kwalificeerde zich als 9e.

De race kenmerkte zich door de wisselende weersomstandigheden. Meerdere keren werden de coureurs verrast door een zeer lokale regenbui. Meestal met grote gevolgen doordat ze de auto’s niet op het circuit konden houden.

Mede door deze omstandigheden wisselden de leiders in de race regelmatig. In hypercar 35x in totaal en zowel Toyota, Ferrari, Porsche, Cadillac, Peugeot en de privateer Porsche van Hertz Team Jota hebben minimaal een ronde aan de leiding gereden.

Uiteindelijk werd het een tweestrijd tussen Ferrari en Toyota, waarbij Ferrari het in de slotfase nog spannend maakte door in leidende positie lange pitstops te hebben doordat de auto niet meer wilde starten. Op de finish had de winnende Ferrari 1 minuut en 21 seconde voorsprong op de Toyota op plaats 2. Op plaats 3 en 4 volgden de 2 Cadillacs van het fabrieksteam.

Erg indrukwekkend in dit veld vol fabrieksteams was de 6e en 7e plaats van het kleine Glickenhaus Racing. Qua snelheid bleven ze misschien wat achter, maar na 3 Le Mans deelnames hebben ze een 100% finish score en tonen aan dat je met betrouwbaarheid ook goed kan scoren. Helaas kondigde het team later in het jaar hun afscheid uit het WEC aan en zal het dus hierbij blijven.

Ondanks het grote Hypercar veld, lukte het toch weer om met een LMP2 in de top 10 overall te finishen. Tot ieders verassing was het Inter Europol Competition dat de overwinning pakte, gevolgd door Team WRT en Duqueine Team.

In GTE Am zagen we 3 verschillende fabrikanten op het podium. Gezien de eerdere races in het WEC was het geen verrassing dat Corvette als eerste over de finish kwam. Tijdens de race was dat echter niet zo vanzelfsprekend. Al vroeg in de race liepen ze door technische problemen enkele rondes achterstand op. Met behulp van de weersomstandigheden en de safety cars konden ze zich terug vechten naar de kop van het veld. Net als eerder in Spa was de ORT by TF Sport Aston Martin de grote concurrent. Dat er een Porsche op plek 3 en 4 zou eindigen, was gezien de trainingen en kwalificatie een verrassing. 12 van de 21 deelnemers zouden uiteindelijk uitvallen.