Het WEC seizoen 2021 staat op het punt van beginnen. Gisteren is de deelnemerslijst bekend gemaakt en weten we wie er in maart in Sebring aan de start staan.

Of toch niet? Helaas hebben we ook in 2021 nog met de gevolgen van de corona pandemie te maken. Zojuist heeft de organisatie dan ook bekend gemaakt dat het WEC in maart niet naar Sebring zal afreizen, maar dat de openingsronde is verplaatst naar het weekend van 2-4 April en verreden zal worden in Portimao, Portugal.

Op korte termijn zou de eerste vracht al richting Amerika vertrekken en met de wereldwijd weer strenger wordende maatregelen is het onzeker of iedereen in maart naar Amerika af kan reizen. De organisatie heeft hier, zowel om sportieve als financiƫle redenen, niet op willen wachten en heeft nu al besloten om de race naar Portugal te verplaatsen. Zoals het er nu voor staat blijft de rest van het seizoen gewoon staan en gaan we in Mei naar Spa en in Juni naar Le Mans. De hele kalender kun je hier zien https://volgaspics.nl/evenementen/lijst/

Maar wie gaan er dan allemaal in Portimao rijden? Dat weten we sinds gisteren, toen de deelnemerslijst werd gepresenteerd. In totaal zullen er 33 auto’s aan de start van het WEC verschijnen. Nog niet alle coureurs zijn bekend, maar wel de deelnemende teams en hun auto’s.

In totaal zijn er 5 Hypercars, 11 LMP2 (waarvan 5 in de nieuwe Pro/Am sub categorie), 4 GTE Pro en 13 GTE Am auto’s ingeschreven. In de Hypercar klasse zullen Toyota en Glickenhaus met 2 van hun nieuwe auto’s aan de start staan. Alpine maakt de stap van LMP2 naar Hypercar en heeft de oude Oreca/Rebellion LMP1 auto aangeschaft waarmee er in begrensde vorm in 2021 nog in de Hypercar klasse gereden mag worden. Bij Toyota zien we geen veranderingen in de rijders opstellen. Alpine heeft Andre Negrao uit het LMP2 programma meegenomen en moet de rest van de coureurs nog aankondigen. Glickenhaus heeft voorlopig op beide auto’s nog maar 1 coureur gepresenteerd. Gustavo Menezes in de #708 en Ryan Briscoe in de #709. Wie de andere coureurs zijn is nog afwachten, mijn gevoel zegt dat we Jeroen Bleekemolen hier wel eens kunnen gaan zien. Grote afwezige hier is in ieder geval ByKolles. Zij waren de eerste die aankondigde met een Hypercar te komen, maar behalve wat renders is er nog geen teken van een bestaande auto geweest. Het is even een overgangsjaar, vanaf 2022 zouden we meer auto’s moeten gaan zien als de LMDh auto’s er bij komen.

In LMP2 neemt ARC Bratislava het als enige in een Ligier op tegen verder allemaal Oreca’s. Voor de Nederlanders is dit de klasse om te volgen, met voorlopig maar liefst 6 Nederlandse coureurs en 1 Nederlands Team. Racing Team Nederland gaat met Frits van Eerd, Giedo vd Garde en Job van Uitert het 2e jaar met de Oreca in. Verder zien we Renger vd Zande bij Inter Europol Competition ingeschreven staan, Robin Frijns bij WRT en Beitske Visser bij Richard Mille Racing.

Laten we bij Beitske beginnen. Richard Mille Racing debuteerde in 2020 in de ELMS met een volledig vrouwelijk rijderstrio bestaande uit Tatiana Calderon, Spohia Floersch en Katherine Legge. Legge raakte bij een pre-season test crash op Paul Ricard gewond en was voor de rest van het seizoen uitgeschakeld. Gedurende het seizoen gingen ze op zoek naar een vervanger en kwamen zo bij Beitske Visser uit. In 2021 blijft ze bij het team en maken ze de sprong naar het WEC. Robin Frijns gaat met WRT ook zijn WEC debuut maken. WRT is al jaren bekend als Audi team in DTM en GT3, met Frijns als coureur. Met de aankondiging van Audi om in de LMDh ter0ug te komen in de sportscars, gaat WRT alvast ervaring op doen zodat zij straks een van de kanshebbers op een Audi auto zijn. Andere bekende namen die we in de LMP2 terug gaan zien zijn Jan Magnussen, Juan-Pablo Montoya en Stoffel Vandoorne.

GTE Pro is eigenlijk heel triest. Nog niet zo heel lang geleden was dit DE klasse in het WEC, met fabrieksdeelnames van Ferrari, Porsche, Aston Martin, Ford, BMW en enkele losse Corvette deelnames. Nu zijn alleen Porsche en Ferrari nog over, met Corvette in Amerika. Dus die zullen we waarschijnlijk in Le Mans wel gewoon weer terug gaan zien.

GTE Am leek ook even een Porsche en Ferrari klasse te worden, nadat Aston Martin aankondigde geen fabrieksauto’s meer in te zetten en de focus naar de F1 te verplaatsen. Gelukkig hebben een aantal prive teams besloten alsnog zelf een Aston Martin in te zetten, waardoor er naast 5 Ferrari’s en 5 Porsches ook 3 Aston Martins mee zullen doen. Opvallende deelnames zijn er voor Ben Keating die bij TF Sport met een Aston Martin gaat rijden en zo sinds 2015 ieder jaar met een andere auto Le Mans heeft gereden. Cetilar Racing wisselt hun LMP2 Dallara in voor een GTE Ferrari en Iron Lynx, inclusief hun Iron Dames auto, stappen vanuit de ELMS over naar het WEC.