Vrijdag 15 en zaterdag 16 Maart werd rond Emmeloord de 2019 editie van de Zuiderzeerally gereden. En ik was er beide dagen bij. Hieronder een verslag van mijn weekend.

Na de Circuit Shortrally eerder dit jaar op Zandvoort, had ik bij de Zuiderzeerally voor de 2e keer een perskaart. Nadat ik deze vrijdagavond opgehaald heb, ben ik een rondje over het serviceterrein gaan maken. Het was hier nog erg rustig, want de deelnemers aan de shortrally zouden pas op zaterdag aan komen. En laat dat nou net de grootste groep deze editie zijn.

Op vrijdag stonden er 2 proeven op de planning die beiden 2x verreden zouden worden. 1 proefje op het industrieterrein van Marknesse en een dijkproef bij Moespot. Ik had mij voorgenomen om naar beide proeven te gaan. Op het industrieterrein wilde ik graag de gloeiend remschijven en eventuele vlammen uit de uitlaat vastleggen. De flitser zou dus opgeborgen blijven en de hulp van een lantaarnpaal op de juiste plek was welkom. Op de dijkproef had ik op basis van beelden uit voorgaande jaren een mooi plekje op het oog. Maar die bleek dit jaar niet bereikbaar te zijn. Fotograferen in de donkere weilanden naast de dijk was geen optie, dus qua foto’s was mijn 1e dag voorbij.

De Deense Suzuki Swift S1600

Op zaterdagochtend bleek het weer helemaal omgeslagen te zijn. Was de lucht tijdens de avond nog kraakhelder, was het nu volledig grijs en stormde de regen met bakken uit de hemel. Vervelend om de hele dag in te staan, maar mooi om spectaculaire rallyfoto’s te maken. Ik kon er dus niet heel erg mee zitten.

Na een stevig ontbijt eerst maar eens mijn dagplanning maken. Een deel van de proeven was vrijwel gelijk aan vorig jaar, dus ik wist wel wat mooie plekjes. Hoewel ik erg tevreden ben over mijn foto’s uit 2018, wilde ik dit keer iets anders. Waar in het verleden de focus in mijn foto’s vooral op de auto lag, wilde ik dit keer meer plaatjes hebben van een rallyauto in het landschap. Wat met dit dreigende wolkendek wel moest gaan lukken

Maar ik begon de dag weer op het serviceterrein in Emmeloord. De auto’s zouden 1 voor 1 uit parc fermee richting serviceterrein komen. Hier hadden de teams iets minder dan een uur de tijd om de auto’s klaar te krijgen voor de 2e dag uit de rally. Hier heb ik dan gelukkig ook wat leuke sfeerplaatjes kunnen maken. En het geluk was dat het ophield met regenen.

De leider in het klassement, Hans Weijs Jr meldt zich als eerste op het serviceterrein
Henk Vossen stuurt zijn Ford Fiesta R5 bij zijn team de tent in voor service
De 206jes uit de Peugeot 206 Cup staan klaar voor hun rally

Op naar de eerste proef die ik op mijn planning had staan. Ik had 2 punten op het oog, een plek waar ik vorig jaar ook al gestaan had maar dan een bochtje verder. Bij aankomst bleek het afzetlint zo ver van de bocht neergezet te zijn, dat ik niet de foto’s kon maken zoals ik die in gedachte had. Dus op naar de 2e locatie, een snel stuk met een verkeersdrempel. Mijn verwachting was dat de auto’s op deze drempel los zouden komen en ik hier spectaculaire plaatjes kon schieten. Maar tot onze grote schrik kwam er letterlijk in de minuut dat de eerste rallyauto over deze KP moest komen, een shovel met waterbakken aan die een chicane ging bouwen op de drempel. Daar ging ons mooie plekje! Tijd om naar een andere plek te gaan was er niet, want niemand wist wanneer de eerste rallyauto langs zou komen. Dus mijn plan moest bijgesteld worden, in plaats van snelle auto’s vast te leggen moest ik met de sluitertijd zelf voor snelheid in de foto’s gaan zorgen. En dat viel niet mee met deze storm. Ondanks mijn monopod kreeg de wind toch vat op mijn camera wat veel onscherpe foto’s opleverde. Uiteindelijk bleek nog eens dat er ruim 45 minuten vertraging opgelopen was en er al KP’s afgelast waren. Achteraf gezien was er dus nog wel tijd geweest om een andere plek op te zoeken. Toen er eindelijk gereden werd, kwamen er een stuk of 20 auto’s langs voordat de Ambulance en Depannage langs kwam. Verder op de proef was er een auto gecrasht waar assistentie nodig was, hierom werd de proef een tijdje stil gelegd en liep het programma nog meer vertraging op. Helaas gebeuren dit soort dingen nou eenmaal en kan niemand daar iets aan doen. Dit in tegenstelling tot proeven die veel te laat opgebouwd worden.

De Subaru Impreza van David Jans vlak voordat hij zou crashen

Door naar de volgende locatie. Helaas ook daar weer een tegenvaller. Het weiland dat ik vooraf op het oog had, bleek niet toegankelijk te zijn. Ik moest dus een bochtje verder gaan staan en kwam daarmee aan de binnenkant van de bocht te staan. Het gaf andere plaatjes dan ik vooraf in gedachte had, maar was helemaal nog niet zo slecht. Ik heb hier met het maken van de foto’s wel een risico genomen die niet naar tevredenheid is uitgepakt. Tenzij het een rundkurs is, heb je tijdens een rally maar 1 kans voor het perfecte plaatje. Dan is het gevaarlijk om veel risico te nemen.

De Hyundai i20 R5 van Martin van Iersel

Doordat het hele programma dusdanig in de war is geschopt, was ik het overzicht qua tijden een beetje kwijt. Waar ik mijn laatste locatie in het oorspronkelijke schema bij schemering zou treffen, zou het nu gewoon al donker zijn. Hier kon ik qua fotografie weinig meer mee en heb ik besloten om na de auto’s maar 2x langs hebben te zien komen mijn Zuiderzeerally 2019 hier af te sluiten.

Jammer genoeg is het niet geworden wat ik er van gehoopt had, maar ik heb er wel een hoop van geleerd. Ik heb inmiddels bij collega fotografen en filmers andere mooie locaties gezien die ik wil onthouden voor volgend jaar. Daar hoef ik minder risico te nemen en is de kans op mooie plaatjes groter. Heb je nog goede tips qua locatie? Laat ze hieronder bij de reacties achter, dan kunnen we er allemaal iets van leren.

Volgende afspraak is nog een beetje een twijfelgeval. In principe zou dat de Visual Art Rally in Barneveld of anders het WEC in Spa moeten zijn. Maar ik verwacht binnen nu en een maand gezinsuitbreiding, dus het is even afwachten hoe dat gaat lopen en of ik dan thuis een dagje gemist kan worden. En anders gaat het sowieso eind mei de ELE rally en een paar dagen later de Dutch Masters of Motorcross in Rhenen worden. Tot dan!

Voor nu nog een kleine selectie van de foto’s waar ik nog enigszins tevreden over ben. Normaal zijn mijn foto’s afgedrukt te koop, maar daar vind ik dit keer de kwaliteit te laag voor.