15, 16 en 17 juli was het zo ver, de 2022 editie van de Historic Grand Prix Zandvoort en weer met publiek. Voor het eerst in een nieuwe periode van het jaar, want de gebruikelijke datum in september is sinds 2021 ingepikt door de moderne Grand Prix. In 2021 werd er vanwege de corona maatregelen onder de naam Zandvoort Race Classic in juli wel al een uitgeklede editie zonder publiek gehouden. Volgaspics.nl was er zaterdag 16 juli weer bij, maar deze keer met perstoegang om nog beter verslag te kunnen doen.

Zaterdag 16 juli was een mooie zomerse dag met blauwe luchten en aangename temperaturen. Ideaal voor een mooie dag op het circuit, maar ook voor de strandgangers. Ik ben dus vroeg vertrokken om de grootste drukte richting Zandvoort voor te zijn, dat is gelukt maar toch was ik niet de eerste op het circuit. Het publiek stond al in de rij om hun ticket te laten scannen en een rondje over de paddock te maken of een plekje op de tribune te zoeken.

Dat was ook mijn plan, maar helaas duurder het wat langer voordat de pershesjes er waren. Hierdoor kon ik het mediacentrum pas verlaten op het moment dat de Masters Gentlemen Drivers en hun pre-1966 GT auto’s al aan hun kwalificatiesessie begonnen waren. Aangezien dit hun enige sessie op de zaterdag zou zijn, heb ik gauw een plekje langs de baan gezocht om de Cobra’s, Mustangs en Bizzarrini op de foto te zetten. Pole was er deze sessie voor de Cobra Daytona van het duo Thomas/Lockie, gevolgd door Tom Coronel en Circuit Zandvoort eigenaar Bernhard van Oranje-Nassau in zo’n zelfde Cobra Daytona en een 3e plaats voor vader en zoon Hart in een Bizzarrini 5300 GT.

Hierna was het de beurt aan de Maxx Formula voor hun kwalificatie. De Maxx Formula is een serie voor Formule auto’s uit de afgelopen 30 jaar. Denk hierbij aan GP2, Formule 2, World Series by Renault en Nissan, Superleague Formula, A1GP, Indycar en natuurlijk Formule 1 auto’s. Aangezien dit nogal dure en complexe auto’s zijn, zijn de deelnemersvelden meestal niet zo groot. En ook tijdens een weekend kunnen er problemen ontstaan waardoor een deelnemer niet verder kan, zoals in Zandvoort op de vrijdag met de Toro Rosso STR8 van Wolfgang Jacksch gebeurde. Hierdoor kwalificeerden er maar 6 auto’s en finishten er in race 1 maar 4 auto’s. Op zondag bij de 2e race waren er nog maar 5 deelnemers over die toen wel allen de finish haalde. Peter Göllner had met zijn Sauber C29 F1 auto op papier de snelste auto, maar dat kwam er tijdens de kwalificatie niet uit. Daarnaast kreeg hij ook nog eens 3 plaatsen grid penalty omdat hij bij de pit exit over de witte lijn ging, waardoor hij race 1 vanaf plek 5 moest starten. Tijdens de race kon hij naar voor komen, maar nam de leiding in de wedstrijd over door tijdens een safety car situatie in te halen. Hierdoor kreeg hij een tijdstraf van 10 seconden, aangezien het veld na de safety car nog dicht bij elkaar zat viel hij in e uitslag terug naar plek 3. De overwinning en positie 2 gingen verrassend genoeg dus naar Felix en Michael Grosse-Aschhoff in hun Dallara GP2 auto’s.

Na deze redelijk moderne auto’s was het de beurt aan de Pre-1966 Formule 1 auto’s van de Historic Grand Prix Cars Association. De 1.5 liter F1 auto’s die we ook wel kennen als “sigaren” en allemaal hun unieke uiterlijke kenmerken hebben. Dit komt mede doordat in deze periode de locatie van de motor veranderde. Eerst lag hij nog voor de coureur in de auto maar bij Cooper ontdekte men dat de balans van de auto veel beter was wanneer de motor achter de coureur lag. En dit bleek dan ook tijdens deze eerste race op Zandvoort, het volledige podium werd door Cooper coureurs bezet. Will Nuthall met een Cooper T53 op de eerste plaats, Michael Gans met een Cooper T79 op de 2e plaats en de 3e plaats was voor de Cooper T53 van Rüdiger Friedrichs.

Hierna was het de beurt aan mijn favoriete serie van het weekend, de Masters Endurance Legends. In deze serie rijden LMP en GT auto’s uit de afgelopen 25 jaar. Onder andere wat LMP3’s en GT3’s, een GT1 Viper, de Ginetta-Zytek waar Nigel Mansell ooit een paar rondjes Le Mans mee gereden heeft en de snelste van allemaal: de LMP1 diesel Peugeot 90x van Steve Tandy. Plaats 2 was er voor Pepe Marti in een Norma M30 LMP3 en de 3e plaats was voor Marco Werner in de door Lotus gesponsorde Lola B12/80 LMP2.

Het demoprogramma is altijd één van de hoogtepunten van de Historic Grand Prix Zandvoort. Tijdens deze editie werd er een demo door Porsche, BMW, Le Mans 1958-1962 en FORCE Formule 1 gegeven. FORCE was als eerste aan de beurt en bracht onder andere een Arrows A1, Simtek S951 en Forti FG-03 op de baan. Helaas werd er redelijk rustig met deze auto’s gereden, maar de demo was voor mij geslaagd door de Simtek. Dat is namelijk één van mijn alltime favorieten F1 auto’s.

Na de demo van FORCE was het weer tijd voor een race, het was de beurt aan de toerwagens in het NK HARC 82-90. De race werd van start tot finish gedomineerd door Steffen Lykke Gregersen in een BMW M3 E30, op de 2e plaats gevolgd door Ko Koppejan in de Mercedes 190E 2.3-16 en op de 3e plaats Hans de Graaf in een Porsche 911. De rest van het veld bestond vooral uit BMW 3-series, Mazda MX5 en Porsche 944’s.

Hierna was het de beurt aan Porsche om met hun demoprogramma op het circuit te verschijnen. Dat was altijd 1 van de hoogtepunten van de Historic Grand Prix. Porsche nam dan speciale auto’s mee zoals een 911 GT1, 911 RSR of 961. Dit jaar was toch wel een tegenvaller, de bekende Porschenamen zoals Gijs van Lennep en een aantal Nederlandse Porsche Cup deelnemers werden met een aantal straat Porsches het circuit opgestuurd.

Na de Porsche demo gingen we verder met de volgende race. Misschien wel de belangrijkste race van het weekend. De klasse waar het hele evenement op gebaseerd is: Masters Racing Legends. Formule 1 auto’s uit de jaren ’70 en ’80, de tijd dat Zandvoort een vaste plek op de Grand Prix kalender had. Blikvanger was de 6 wieler Tyrrell P34 en tussen al het V8 Cosworth geweld, de V12 Alfa Romeo 182. Het volledige podium bestond uit John Player Special Lotussen. Marco Werner won met de Lotus 87B, Michael Lyons 2e in de Lotus 92 en de laatste plek op het podium was voor Steve Brooks in de Lotus 91.

De Dutch Vintage Sports Car Club bracht 40 vooroorlogse auto’s naar het circuit, niet om te racen maar voor een regularity. De oudste auto was een Zust Targa Florio uit 1907, en dat bleek niet eens de langzaamste auto van de dag te zijn.

Vervolgens was het de beurt aan het HARC NK GT & TC, oftewel het Historische GT en toerwagen kampioenschap. Absolute blikvanger en ook de uiteindelijke winnaar was de Ferrari 512 BB LM van David en Olivier Hart. Gevolgd door een groepje dikke Porsche RSR’s en bij de toerwagens Ford Escorts en Alfa Romeo GT AM’s.

Na de GT en Toerwagens was het de beurt voor BMW om hun demo te geven. BMW kwam op Zandvoort het 50 jarig bestaan van M vieren, de afdeling van de racewagens en snelle straat versies. BMW geeft vrijwel ieder jaar demo’s tijdens de Historic Grand Prix en heeft zo al pareltjes zoals de Le Mans winnende V12 LMR, Mclaren F1 GTR, M1 Procar en DTM auto’s het circuit opgestuurd. Met de viering van 50 jaar M had ik dan ook verwacht dat er groots uitgepakt zou worden en keek er erg naar uit. De teleurstelling was dan ook groot toen bleek dat er alleen wat (voornamelijk moderne) M straatauto’s in een rustig tempo over het circuit gingen, die kun je ook bij je lokale BMW dealer zien. Een gemiste kans wat mij betreft, het demo programma is normaal juist één van de hoogtepunten van de Historic Grand Prix.

Aansluitend een demo van klassieke Le Mans auto’s uit de periode 1958-1962, waaronder Arturo Merzario in een Ferrari 246 SP en Marco Werner in een Ferrari 250 Lusso.

Na de demo’s was het weer tijd om te gaan racen. Ruim 25 jaar lang was Zandvoort samen met Macau en Monaco het belangrijkste Formule 3 circuit ter wereld. Ieder jaar werd hier de Marlboro Masters of F3 gereden. De F3 race waar coureurs vanuit de hele wereld samenkwamen om voor 80.000 man publiek, en de ogen van de hoge heren uit de autosport, hun kunsten te tonen. Op die manier hebben we, zonder dat we dat op dat moment wisten, vele toekomstig F1 coureurs en kampioenen in andere klasses op Zandvoort in actie gezien. Helaas bestaat de Formule 3 niet meer op die manier, de GP3 in het bijprogramma van de Formule 1 is Formule 3 geworden en de nationale kampioenschappen zijn veelal verdwenen. Zo is er sinds enkele jaren dus ook geen Masters of F3 meer.

Hoe leuk is het dan als Zandvoort het toneel mag zijn van de FIA Historic F3 European Cup. Iets oudere auto’s dan er ooit in de Masters of F3 hebben gereden, maar de F3 was terug op Zandvoort. Op zaterdag was de overwinning voor Davide Leone in zijn March 783 Toyota.

De dag werd afgesloten met de Masters Sports Car Legends. Dikke Sportscars en een paar GT’s uit de jaren ’60 en ’70 die een uur gingen racen, inclusief pitstop. De overwinning was hier wederom voor vader en zoon Hart met hun bekende donkergroene Lola T70 MK3B. Gevolgd door een groepje Chevron’s op de plaatsen 2,3 en 4.