De deelnemerslijst voor het 10e seizoen World Endurance Championship is bekend gemaakt. Een recordaantal van 39 auto’s zijn toegelaten voor het seizoen dat in maart in Sebring zal beginnen. Met deze 39 auto’s is ook al ruim 2/3e van de grid voor de 24 uur van Le Mans bekend. Hieronder een overzicht van de deelnemers.

Hypercar

In de Hypercar klasse zijn er 6 aanmeldingen. Toyota gaat de wereldtitel wederom met 2 Toyota GR010 Hybrid’s verdedigen. In de #8 auto maakt Ryo Hirakawa zijn debuut.

Alpine keert in 2022 nog eenmaal terug met de tot Alpine A480 gedowngrade Oreca LMP1. 2022 is het laatste jaar dat deze auto toegestaan is in de Hypercar klasse. Vanaf 2023 moeten alle auto’s in de Hypercar klasse volgens het Hypercar of LMDh regelement gebouwd zijn.

Peugeot zal in 2022 eindelijk hun WEC debuut maken. Ze zouden er in het eerste WEC seizoen in 2012 al bij zijn, maar de grote bazen bij Peugeot trokken vlak voor het begin van het seizoen de stekker uit het programma. Na 10 jaar zullen ze er dan eindelijk met 2 auto’s bij zijn. Op dit moment zijn Paul di Resta en Loic Duval de rijders op beide auto’s.

Na hun debuut in het eerste Hypercar seizoen, is Glickenhaus Racing ook dit seizoen weer terug met 1 auto. Olivier Pla is de eerste coureur, de andere coureurs moeten nog aangekondigd worden.

LMP2

Voor de LMP2 klasse hebben zich 15 auto’s aangemeld, waarvan 3 in de Pro/Am klasse. Iedereen rijdt met een Oreca 07-Gibson in dit sterke veld waar het lastig is om een favoriet voor de titel aan te wijzen. Ter voorbereiding op 2023 en de jaren erna, waar er veel fabrikanten in de Hypercar klasse bij komen, kiezen veel teams en coureurs er voor om nu al LMP2 te gaan rijden. Team Penske en AF Corse zijn hier bekende voorbeelden van, die zullen in de toekomst de fabrieksteams in Hypercar voor Porsche en Ferrari worden. Prema maakt de overstap uit de single seaters en heeft voormalig F1 coureur Robert Kubica als een van de coureurs. Een andere debutant is het nieuwe Vector Sport met Nico Müller en Sebastien Bourdais als coureurs.

Richard Mille Racing is in 2022 wederom terug in het WEC. De afgelopen 2 jaar boden ze de kans aan getalenteerde vrouwelijke coureurs. Voor dit seizoen krijgt Lila Wadoux haar kans. Wie haar teamgenoten gaan worden is nog niet bekend.

United Autosports is er bij met 2 auto’s. 1 van de coureurs is de Amerikaan Joshua Pierson, die pas 16 jaar oud zal zijn bij de eerste race. Hiermee is hij de jongste coureur in het WEC ooit.

G-Drive Racing rijdt al jaren in ELMS en Le Mans. Af en toe deden ze met een wild card mee in het WEC, vaak in Spa ter voorbereiding op Le Mans. In 2022 zullen ze een heel seizoen met James Allen en Rene Binder in het WEC rijden. De laatste jaren was hun Oreca hernoemd naar Aurus, een Russisch automerk. In 2022 rijden ze echter gewoon weer met een Oreca.

Jota doet in LMP2 al jaren mee om de prijzen, waaronder 9 podiums in 9 Le Mans deelnames. En ook dit jaar lijken ze weer 2 sterke line ups te hebben met onder ander voormalig F1 coureur Will Stevens.

De grote LMP2 verrassing van 2021 was Team WRT. Dit Belgische team is al jaren succesvol in GT3 met Audi. De verwachting is dat WRT alvast met LMP2 is begonnen ter voorbereiding op een Hypercar project met Audi. En met veel succes in 2021, ze hadden in zowel de ELMS als het WEC een auto en hebben in beide kampioenschappen de titel gewonnen. In Le Mans leken ze op weg naar een 1-2 finish in de klasse, tot de ELMS auto bij het ingaan van de laatste ronde stil viel en zo de overwinning aan hun teamgenoten moesten laten. In 2022 gaan ze het met 2 auto’s in het WEC proberen.

Net als in 2021 is Inter Europol Competition ook in 2022 weer terug in het WEC. Jakub Smiechowsk en Alex Brundle zijn terug. Renger van der Zande heeft er voor gekozen om te focussen op zijn werk in Amerika bij Chip Ganassi en Cadillac, waar er gewerkt wordt aan een Hypercar voor 2023. Zijn vervanger is voormalig F1 coureur Esteban Gutierrez.

Ultimate maakt de overstap vanuit de ELMS naar het WEC en gaat met ARC Bratislava en AF Corse voor de Pro/Am titel strijden.

ARC Bratislava heeft de tot nu toe enige Nederlander in de line up opgenomen. De jonge Tijmen van der Helm, die vorig jaar nog met de Fia F3 in het voorprogramma van de Formule 1 reed.

GTE Pro

AF Corse komt in 2022 met 2 Ferrari 488 GTE Evo’s uit in het WEC. Vermoedelijk het laatste jaar gezien het feit dat AF Corse en Ferrari in 2023 de overstap naar de Hypercar klasse gaan maken.

Corvette komt voor het eerst een volledig seizoen in het WEC uit. In het verleden hebben ze wel een aantal gastoptreden gedaan maar nog niet eerder een volledig seizoen. In Amerika is de GTLM klasse opgeheven en is de overstap naar GT3 gemaakt. Daarom heeft Corvette de keuze gemaakt om met 1 van hun GTE Corvette C8.R’s een seizoen in het WEC te rijden. Zowel Porsche als Ferrari hebben een klein voordeel ten opzichte van Corvette doordat ze 2 auto’s inzetten en Corvette maar 1. Tommy Milner en Nick Tandy zijn de coureurs.

Ook voor Porsche wordt het een afscheidstournee met de 2 911 RSR’s. Het testen met de Hypercar is inmiddels begonnen en vanaf 2023 zal Porsche daar mee gaan racen. Gianmaria Bruni, Richard Lietz, Michael Christensen en Kevin Estre gaan proberen om Porsche afscheid te laten nemen met een wereldtitel.

GTE AM

Na de LMP2 is de GTE Am de drukst bezette klasse met 13 ingeschreven auto’s. Net als in GTE Pro staan er in de Am klasse auto’s van 3 fabrikanten ingeschreven; Ferrari, Porsche en Aston Martin.

Net als in GTE Pro heeft AF Corse ook 2 auto’s in de Am klasse. In de #21 auto zien we 2 debutanten met Christophe Ulrich en Simon Mann, de 3e coureur in deze auto is de ervaren rot Toni Vilander. In de #54 auto keert Thomas Flohr terug.

Tot nu toe wisselde Ben Keating ieder jaar van auto. In 2022 komt hij net als in 2021 met een Aston Martin van TF Sport aan de start. Wie zijn teamgenoten worden weten we hopelijk snel.

Team Project 1 brengt 2 Porsches aan de start. Matteo Cairoli en Thomas Preining zijn al bevestigd als coureurs.

Ook Iron Lynx brengt 2 Ferrari’s aan de start, al kennen we de #85 auto als Iron Dames. In deze auto rijden namelijk 3 vrouwelijke coureurs. Rahel Frey is al bevestigd.

Dempsey-Proton Racing heeft zich met 2 Porsches ingeschreven. Teambaas Christian Ried in de #77 auto. Hij is de enige coureur die aan alle WEC races sinds 2012 heeft deelgenomen. Julien Andlauer is ingeschreven met de #88 auto.

Michael Wainwright en GR Racing zien we weer terug in de #86 Porsche

Paul Dalla Lana rijdt sinds 2013 met een Aston Martin in het WEC en Le Mans. Nadat het Aston Martin fabrieksteam na het 2020 seizoen is vertrokken, is Paul Dalla Lana door gegaan met zijn eigen Northwest AMR team. Hierbij krijgt hij vanuit Aston Martin nog wel technische ondersteuning en de hulp van fabriekscoureur Nicki Thiim.

D’Station Racing zal net als in 2021 met een door TF Sport gerunde Aston Martin mee doen.

Full entry list here: