Zaterdag 29 Januari was het dan eindelijk zo ver, de start van het Nederlandse autosportseizoen op Zandvoort. De Nieuwjaarsrace voor het Winter Endurance Kampioenschap. En Volgaspics was er bij.

De race stond oorspronkelijk voor 3 weken eerder gepland, maar vanwege de nog geldende coronamaatregelen werd er besloten om de race naar het einde van januari te verplaatsen. In de hoop dat er dan wat maatregelen versoepeld zouden zijn en er bijvoorbeeld publiek toegelaten mocht worden. En dat bleek een goede keuze te zijn, want op 29 januari was er publiek welkom in Zandvoort.

En zo vertrok ik vroeg in de ochtend richting de kust en was ik mooi op tijd voor de training en kwalificatie. De dag begon winderig en bewolkt, maar de voorspelling was dat er later op de dag ook ruimte voor de zon zou zijn. Ik wilde deze dag niet alleen gebruiken voor het kijken en fotograferen van snelle GT en Toerwagens, ook wilde ik deze dag gebruiken om het verbouwde circuit te ontdekken. Want na de grote verbouwing om het circuit klaar te maken voor de Formule 1 ben ik mede vanwege de pandemie niet meer in Zandvoort geweest. Al klopt dat niet helemaal, want bij de Historische Grand Prix in 2020 was het circuit al verbouwd, maar was alleen het binnenterrein toegankelijk. De buitenste ring rond het circuit kon ik nu dus pas ontdekken.

Het Winter Endurance Kampioenschap is een kampioenschap van 3 4-uursraces met GT en Toerwagens om de periode tussen het oude en nieuwe seizoen te overbruggen. Het is een ideale mogelijkheid voor teams om nieuwe auto’s, opgeknapte auto’s of bijvoorbeeld nieuwe coureurs te testen. Dat kan natuurlijk ook op een reguliere testdag, maar meters maken in wedstrijdvorm is veel leuker en leerzamer!

Zo zagen we een mooie variatie aan auto’s op de baan, zoals de Renault RS.01, diverse GT4 en TCR wagens, Porsche Cup auto’s van verschillende modellen, Lamborghini Huracan Super Tropheo en auto’s uit lagere klasses.

Helaas golden er nog wel wat maatregelen waardoor de pitboxen, pitlane en grid niet toegankelijk waren. Daarom ben ik voor de start meteen maar vertrokken naar de Tarzanbocht. Eenmaal daar aangekomen werd ik aangesproken door Ramon Feleus. Wij zijn ooit met elkaar in contact gekomen doordat we beide prijswinnaar waren in de Sarthe Endurance Photo Contest en konden zo samen optrekken om het vernieuwde Circuit Zandvoort te verkennen.

Wat meteen opviel waren de hoge veiligheidshekken rond het circuit en de afgevlakte duinen. Vooral dat laatste was op een koude winderige januaridag goed merkbaar. Je staat veel meer in de wind en in veel gevallen kom je ook niet hoog genoeg meer om over de hekken heen te schieten. Maar het is zeker niet allemaal slechter geworden, er zijn nieuwe plaatsen bij gekomen waar je plotseling vrij zicht op de baan heb. Het stuk tussen bocht 9 en de CM.Com bocht is hier een mooi voorbeeld van. Ook heb je rondom het circuit fotografen gaten in de hekken gekregen waar je met een beetje mikken, zoals in de laatste chicane in Le Mans, vrij zicht op het circuit hebt. Het is allemaal niet ideaal, maar gelukkig niet zo slecht als vooraf gevreesd. Natuurlijk mocht een kijkje bij de banking in de Arie Luijendijkbocht niet ontbreken. Net als Eau Rouge in het echt veel hoger en indrukwekkender dan het op TV lijkt.

Ondertussen ging op het circuit de race door en reed PG Motorsport met de Porsche 992 Cup auto naar de overall overwinning. In divisie II reden prins Bernhard van Oranje en Maxime Oosten in de Mercedes AMG GT4 naar de overwinning en 3e plaats overall. In divisie III ging de overwinning naar de BMW 240i van MDM Motorsport en Greenwood Racing won divisie IV met de Mazda MX5 Cup auto.

PG Motorsport – Winnaar Divisie I
Bas Koeten Racing – Winnaar Divisie II
MDM Motorsport – Winnaar Divisie III
Greenwood Racing – Winaaar Divisie IV

Aan het einde van de race werden we nog getrakteerd op het gouden uurtje en de zonsondergang. Al met al een leuke dag met mooie autosport en ik ken de weg rond het circuit een beetje voor wanneer later dit jaar de grotere evenementen plaats vinden.