Zaterdag 7 Mei was de dag dat de 2e race om het 2022 World Endurance Championship werd verreden. Op, naast Le Mans, het enige circuit dat tot nu toe in alle 10 seizoenen op de WEC kalender heeft gestaan: Spa-Francorchamps.
Volgaspics.nl was er eindelijk weer bij, nadat er in 2020 en 2021 maar voor een heel select groepje toegang was.
Na de ELMS race in 2021 is het circuit in Spa flink verbouwd. Vanaf 2022 worden er weer motorraces gehouden en daar gelden wat andere veiligheidseisen. Zo is de vangrail op een aantal plaatsen verschoven en zijn een aantal uitloopstroken ouderwets gevuld met grind. Omdat er toch grote verbouwingen plaats vonden, is er meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te moderniseren. De tribunes tegenover de oude pitlane tussen La Source en Eau Rouge zijn weggehaald en worden vervangen voor nieuwe tribunes. De meest in het oog springende verandering is de nieuwe tribune bovenop de Raidillon. Deze tribune heeft plaats voor 4000 toeschouwers en geeft mooi overzicht over het dal tussen de Busstop chicane en Eau Rouge.
Ik was op vrijdag al op het circuit aanwezig voor de pitwalk, vrije training en kwalificatie. Het was fijn om weer terug te zijn in de paddock en pitlane.
De vrijdag was een mooie zonnige dag waardoor de kwalificatie onder een mooi avondzonnetje werd verreden. Het was Glickenhaus die hier hun eerste Pole Position scoorde.
Voor de start van de race op zaterdag koos ik er voor om bij de exit van La Source te beginnen. Doordat daar nu een grindbak ligt is er veel minder ruimte bij de start. Ik rekende daar op wat chaos. Dat bleek uiteindelijk best mee te vallen, alhoewel de Iron Dames Ferrari rond getikt werd en ook de fabrieks Porsches reden schade bij elkaar.
Al vroeg in de race begon het te regenen wat zorgde voor een aantal safety car situaties en zelfs een paar rode vlaggen. Uiteindelijk is er van de 6 uur maar zo’n 3 uur echt op racesnelheid gereden. Hierdoor bleef het hele veld bij elkaar en was er strijd tot aan de finish.
Volgende stop: 24h Le Mans
Leave a Reply