2020 is bijna ten einde, en daarmee ook het auto- en motorsportseizoen. Het was net als voor de rest van de samenleving een moeizaam jaar. Gelukkig kwam het raceseizoen in de zomer toch nog op gang, helaas in veel gevallen wel zonder publiek. Ik prijs mij gelukkig dat ik de Dix Mille Tours op Paul Ricard en de Historic Grand Prix Zandvoort heb mogen bijwonen.
Het ziet er naar uit dat 2021 weer een iets normaler jaar gaat worden. Het moet ook wel, want nog een jaar zonder publiek is voor veel organisatoren niet haalbaar. Binnenkort zullen we de agenda bekendmaken met de evenementen waar volgaspics.nl in 2021 aanwezig zal zijn. Neem contact op als je wil dat we ook uw race evenement vast komen leggen.
Uiteraard staat de 24 uur van Le Mans voor volgaspics.nl weer op de agenda. De organisatie van het World Endurance Championship, het kampioenschap waar Le Mans ook onder valt, heeft deze week de inschrijvingen voor 2021 geopend en de nieuwe plannen gepresenteerd.
Als eerste gaat het kwalificatieformat veranderen. Tot nu toe bepaalde de gemiddelde tijd van 2 coureurs de kwalificatietijd in het WEC. Vanaf 2021 gaat het over 1 snelle ronde, zoals dat in Le Mans al gebruikelijk was. De Hypercar/LMP2 en de GTE’s krijgen ieder een sessie van 10 minuten om een kwalificatietijd te zetten. Voor de GTEam’s is het verplicht om de bronze coureur te laten kwalificeren. Lukt het niet om een tijd te zetten, dan moet de auto achteraan het gehele veld starten.
Vanuit een aantal kampen was er kritiek op het rankingsysteem in de LMP2. De LMP2 is de amateur prototypeklasse waarbij het verplicht is om met 1 bronzen of zilveren coureur te rijden. Een bronzen coureur is een echte amateur, vaak al aardig op leeftijd. Een zilveren coureur kan een succesvolle bronzen coureur zijn maar ook een zeer jeugdige talentvolle coureur die pas aan het begin van zijn of haar carrière staat. Beide tellen ze mee als amateurcoureur binnen de line up, maar de kwaliteitsverschillen zijn enorm. De wens van een aantal mensen was dan ook om een bronzen coureur te verplichten. Dit zou betekenen dat er binnen de klasse geen plek meer is voor jeugdig talent. Daarom is er voor 2021 besloten om beide kampen tegemoet te komen en de LMP2 onder te verdelen in 2 klasses. De klasse met ten minste 1 bronzen of zilveren coureur per line up zoals we die nu kennen en een Pro/Am klasse voor de teams met een bronze coureur. De beste Pro/am auto gaat voor de huldiging naar het podium.
2021 is het eerste jaar voor de Hypercars. Omdat deze auto’s nog volop in ontwikkeling zijn, zijn de testbeperkingen voor 2021 versoepeld en mag er gedurende het seizoen meer getest worden. Ook de LMP2 en GTEam teams profiteren hiervan mee zodat de amateur coureurs meer kilometers in de auto kunnen maken. GTEpro teams blijven wel met de huidige testbeperkingen houden.
Teams krijgen vanaf 2021 meer keuze in hun startnummer. Ze mogen zelf een nummer van 1 tot 999 kiezen en in welke kleur en design ze deze op de auto zetten. Enige voorwaarde is dat nummer 1 alleen gekozen kan worden door de LMP Team kampioen en dat een team dat met meerdere auto’s in een klasse rijdt, op al deze auto’s dezelfde kleur en startnummer design gebruiken.
Het programma voor de 24 uur van Le Mans is ook compacter gemaakt. Voorheen was hier 3 weekenden voor nodig. 1e weekend testdag, 2e weekend scrutineering en het 3e weekend de race. In coronatijd is het programma al veel compacter gemaakt, en blijkbaar is dat goed bevallen. 2020 was met 4 dagen wel erg compact, maar voor 2021 is het programma al ingekort van 16 dagen naar 10 dagen. We beginnen 8 dagen voor de race, op vrijdag en zaterdag met de keuringen in de stad. Vervolgens is er op zondag de testdag en beginnen later in de week de trainingen en kwalificaties voor de race. Voor het eerst zal Volgaspics.nl dus aanwezig zijn op de testdag, of we ook aanwezig zijn bij de keuringen in de stad nog afwachten.
Leave a Reply