Vandaag heeft de Automobile Club de l’Ouest de deelnemerslijst voor de 2020 editie van de 24 uur van Le Mans bekend gemaakt. Net als in 2019 zullen er een recordaantal van 62 auto’s deelnemen.

De deelnemers van het World Endurance Championship seizoen 2019/2020 waren al verzekerd van deelname, net zoals de teams die via de diverse kampioenschappen een startbewijs hebben verdiend. In totaal hebben zich 75 teams zich aangemeld voor de 62 plaatsen.

Hieronder volgt de lijst en ik zal de meest opvallende zaken doornemen.

Het is de afscheidsrace voor de LMP1. Na Le Mans begint er een nieuw tijdperk met de Hypercars en een jaar later de LMDh. Er zal nog een overgangsjaar voor de oude LMP1’s zijn, maar het is maar de vraag of er teams zijn die van deze gelegenheid gebruik gaan maken. Voor het eerst in de geschiedenis van het FIA WEC staat er een LMP1 op de reservelijst. ByKolles heeft besloten om het seizoen 19/20 over te slaan zodat ze hun eigen Hypercar voor de nieuwe reglementen konden ontwikkelen, maar in Spa en Le Mans zouden ze nog afscheid willen nemen in de LMP1. Als “straf” voor het niet deelnemen aan het volledige WEC seizoen zijn ze op de reservelijst geplaatst. Hierdoor zijn er maar 6 LMP1’s gegarandeerd van deelname. De 2 hybride Toyota’s, 2 Ginetta’s voor Team LNT en 2 Rebellions. Rebellion rijdt het WEC met 1 auto en zet voor Le Mans hun 2e auto in.

Het grootste gedeelte van het deelnemersveld bestaat uit LMP2 auto’s, 24 stuks om precies te zijn. En dan staan er nog eens 4 op de reservelijst, allemaal 2e auto’s van teams die al 1 auto op de grid hebben. United Autosport is het enige LMP2 team dat met 2 auto’s uitgenodigd is. Voor het eerst sinds jaren zullen alle 4 de LMP2 chassisbouwers met een auto vertegenwoordigd zijn. Het grootste gedeelte kiest voor een Oreca, of een Oreca hernoemd naar Alpine en Aurus. Eurointernational, Inter Europol Competition en Eurasia kiezen voor een Ligier. Thunderhead Carling en Cetilar Racing zetten een Dallara in en Rick Ware Racing zet als enige een Riley in. De eerste keer dat er een Riley meedoet na Keating Motorsport in 2017. Richard Mille Racing zet met Calderon, Legge en Flörsch een volledig vrouwenteam in. Verder valt de aanmelding van V8 Supercar ster Shane van Gisbergen op.

In GTE PRO moeten we dit seizoen helaas 2 fabrikanten missen. Ford en BMW hebben zich terug getrokken waardoor alleen Ferrari, Porsche, Aston Martin en Corvette zijn overgebleven. Porsche zet 4 auto’s in, Ferrari krijgt naast de 2 vaste WEC deelnemers van AF Corse hulp van Risi Competizione uit Amerika. Aston Martin en Corvette gaan het met 2 auto’s doen, waarbij de Corvette de nieuwe C8.R is. Risi zet met Pla en Bourdais 2 ex-Ford coureurs in, de verwachting is dat Jules Gounon de 3e coureur gaat zijn waarmee het een volledig Franse line up zal zijn.

GTE AM is na de LMP2 de 2e grootste categorie. Een groot deel van het veld kiest voor Ferrari, 2 Aston Martins en natuurlijk een paar van de best klinkende auto: Porsche. Ook hier hebben we met de Iron Lynx weer een auto met een volledig vrouwelijke line up.

De laatste categorie is de Garage 56 auto. Die is bedoeld voor auto’s met alternatieve techniek. Het is alweer een aantal jaar geleden dat er in deze categorie iemand mee gedaan heeft, maar net als de vorige keer is dit weer een aangepaste auto om gehandicapte coureurs te kunnen laten racen.

Op het moment zijn 140 van de 186 zitjes gevuld, wat zijn de opvallende feiten van deze 140 coureurs? Op het moment hebben we 7 Nederlandse en 3 Belgische deelnemers en 13 oud-Formule 1 coureurs.