Mijn naam is Richard Kortland, ik ben de oprichter van deze site en schrijf en fotografeer hier voor. Mijn grote passie is auto- en motorsport, dus het zal vooral hierover gaan.
Geboren op een maandag in 1985. De zondag erna, net 6 dagen oud dus, ging ik voor het eerst mee naar een circuit. Mijn vader en opa deden aan motorcross en dus heb ik in de eerste jaren van mijn leven veel op motorcrosscircuits door gebracht. Niet alleen omdat mijn familie zelf reed, maar ook bij grote evenementen zoals de Veronica Strandrace in Scheveningen, Motorsportgala in Rotterdam Ahoy en stadioncrosses in het Goffert stadion en De Kuip.
Begin jaren ’90 was het over met de motorcross en bleef het nog lang een gevoelig thema in de familie. Mijn aandacht verschoof naar 4 wielen. Ik woonde in Rotterdam waar 2x per jaar een rally werd gereden waar ik naar toe ging. Met de komst van Jos Verstappen groeide mijn passie voor Formule 1. Ik heb sinds 1994 geen race meer gemist en mijn hele agenda wordt er op ingericht om de Formule 1 te kunnen volgen. Nu 25 jaar later nog steeds. Formule 1 was in Nederland een redelijk onbekende sport en zeker als jochie van 10 jaar oud was ik een zeldzaamheid. Ik verslond alle tijdschriften, kranten en programma’s over de F1. Dit hield ik allemaal bij in plakboeken. Hierdoor was ik volledig op de hoogte van alle feitjes en weetjes.
Hierdoor heb ik tot 2x toe op het grote podium tijdens de Speed & Design beurs in Utrecht een prijsvraag bij de Jos Verstappen fanclub gewonnen. De eerste keer was in 1996 waar ik samen met wat andere jongens van mijn leeftijd een dagje karten met Jos Verstappen op zijn kartbaan in Echt won. Leuk weetje; één van die jongens, en de enige die Jos Verstappen die dag op de kart redelijk bij kon houden, was Ho Pin Tung. Inmiddels een topcoureur in het FIA WEC, maar dat komt later nog terug.
Een jaar later in 1997 won ik wederom de prijsvraag, dit keer was de prijs een bezoek aan de Grand Prix van België in 1998. Een race die iedereen nog wel bij staat als één van de meest memorabele gp’s uit de geschiedenis, daar was ik dus live bij. Ondanks dat ik dus al 25 jaar geen F1 race mis, is dit tot nu toe nog altijd de enige GP waar ik live bij ben geweest. Over de reden hiervan kom ik later terug.
Eigenlijk bleef mijn circuit bezoek beperkt tot ieder jaar de Marlboro Masters of F3 op Zandvoort. Pas rond 2004 kwam hier verandering in, mede door de nieuwe hobby die ik inmiddels gevonden had: fotografie. Ik was nog scholier en ben begonnen te fotograferen met een goedkope compact camera van Trust. Het was het begin van het digitale tijdperk en natuurlijk een goedkope camera, dus de kwaliteit was niet best. Toestel was te traag voor de autosport. Dus al snel kwam er een nieuwer sneller toestel, een Fuji compact camera. Veel sneller dan de Trust en tot en met mijn eerste bezoek aan de 24h Le Mans in 2008 ben ik deze bijven gebruiken. Daar liep ik toch echt tegen de beperkingen van een compact camera aan en werd het tijd voor mijn eerste spiegelreflex camera. Dat werd de Canon Eos 450D, hiermee had ik eindelijk het materiaal waarmee ik mij als autosportfotograaf kon gaan ontwikkelen. Toen de 450D kapot ging is er een 700D als vervanger gekomen. Vanaf seizoen 2019 ga ik met een 80D aan het werk.
De naam is al even gevallen; 24h Le Mans. Ik had al verschillende races op Zandvoort, Assen en Zolder bezocht toen ik het plan kreeg om het eens verder over de grens te zoeken. Dat werd in 2008 de 24h van Le Mans. Wat volgde is een verslaving waar mijn passie voor Formule 1 niet bij in de buurt komt. Doordat ik er een vakantie van een week van maak, is er voldoende tijd om van alles te zien en doen. Wat vooral voor het fotograferen erg fijn is. Sinds 2008 heb ik geen editie meer gemist en door deze verslaving staat inmiddels ook ieder jaar de 6h van Spa op mijn agenda.
Hoewel ik nog steeds elke F1 race live kijk, ligt mijn passie inmiddels duidelijk bij GT en Endurance racen. Formule 1 is zo duur om te bezoeken en je moet de hele dag op dezelfde plek blijven zitten. GT en Endurance races zijn veel toegankelijker en doordat ze vaak ook wat langer duren heb je de tijd om op verschillende locaties te gaan kijken. Wat het voor het fotograferen ook veel leuker maakt.
Inmiddels is de oude liefde voor rally en motorcross ook weer terug waardoor je daar ook met enige regelmaat foto’s van langs zult zien komen.
Recent Comments