Zaterdag 4 mei 2019 werd op Spa-Francorchamps voor de 2e keer in het WEC Superseizoen 2018/2019 de 6 uur van Spa gereden. Het was een race die we niet snel zullen vergeten en ik was erbij. Lees hieronder mijn verslag.

In de dagen voorafgaand aan de race waren de weersvoorspellingen dat er wel eens sneeuw zou kunnen vallen. Nou is het Spa en kan het weer daar alle kanten op, maar sneeuw zou toch wel heel extreem zijn. Zeker toen de race steeds dichterbij kwam en de voorspellingen veranderden. Een dag voor de race was de voorspelling nog dat er s’ochtends misschien wat sneeuw zou liggen, maar dat gedurende de dag de zon zou gaan schijnen waardoor er tijdens de race geen sprake van sneeuw zou zijn. Hoe ver konden ze er naast zitten… Toen ik s’ochtends bij Luik de Ardennen in reed, had ik het idee dat ik naar een wintersportgebied in plaats van een racecircuit reed. Eenmaal op het circuit aangekomen vroeg ik mij echt af of we naar de Andros Trophy of het FIA WEC gingen kijken. Een volledige wit landschap.

Andros Trophy of FIA WEC?

Gedurende de dag begon de sneeuw te smelten en kwam zelfs lekker het zonnetje door. Het leek met een temperatuur van een graad of 6 nog niet op de tropische omstandigheden van de afgelopen jaren, maar de temperatuur viel eigenlijk best mee.

De race begon dus zonnig, maar vanaf Eau Rouge/Radillion had ik goed zicht op de donkere wolk die boven La Source hing. Binnen een kwartier was de zon weg en het circuit zeiknat van de regen en hagel.

De start van het GTE veld

Na een flinke periode achter de Safety Car ging de zon weer schijnen en droogde het circuit op. Er kon weer geracet worden en er was zoals gebruikelijk in het WEC weer genoeg actie op de baan.

De #7 Toyota achter de Safety Car
Nee geen ruis op deze foto van de #3 Rebellion, dat is sneeuw!

Gedurende de dag bleef het weer een belangrijke rol spelen. De regen en hagel werden af en toe sneeuw maar verdween ook net zo snel weer. Waarna het circuit dus weer opdroogde. Dit is tot het eind van de race zo doorgegaan. In het laatste uur van de race viel de zwaarste bui waardoor het er op leek dat de race met de rode vlag afgevlagd zou worden. Maar het droogde weer op waardoor er tot ongeveer 20 minuten voor het einde achter de Safety Car werd gereden en er toch nog een klein sprintje naar de finish gemaakt kon worden. Tot er 12 minuten voor het einde weer een bui over het circuit trok en de race wel met een rode vlag beëindigd werd.

De #70 MR Racing Ferrari in een bui tijdens het laatste uur van de race

Doordat de #7 Toyota gedurende de race een tijdje met problemen in de pits gestaan heeft. Kon de #8 Toyota de leiding overnemen en naar de overwinning rijden. Door de omstandigheden kon de #7 Toyota niet meer terug naar het podium komen en mochten de #3 Rebellion en #11 SMP Racing naar het overall podium. Vooral voor de #11 SMP was het een echte endurance finish, versnelling 5 en 6 deden het niet meer waardoor ze een aantal uur met maar 4 versnellingen hebben kunnen rijden. Dat is de endurance gedachte!

SMP Racing vs Rebellion

Verder hebben we in de LMP2 natuurlijk mogen genieten van een geweldig eerste stint van Giedo vd Garde in de #29 Racing Team Nederland Dallara. In de eerste ronde ging hij meteen al van plaats 6 naar 1 en kon dit een tijd volhouden. Helaas zijn ze door oa wat tijdstraffen uiteindelijk weer terug gevallen en zat er niet meer in dan een 6e plaats in de klasse. Wel een mooie prestatie om net als in alle eerdere races in zowel ELMS als WEC van het team, de auto weer aan de finish te brengen. Als teameigenaar Frits van Eerd in Le Mans geen gekke dingen doet, zie ik ze daar met de snelheid van vd Garde en de Vries als kanshebber voor het LMP2 podium.

In GTE PRO was het weer ouderwets close. Gedurende de hele race gevechten alsof het een sprintrace is. Uiteraard geholpen door de safety car periodes, zat de top 9 van de klasse aan de finish binnen 20 seconden van elkaar.

Porsche in de Ferrari sandwich
BMW vs Ferrari vs Ford

Dan mijn dag als fotograaf. Omdat ik toch eens wil proeven aan de professionele lenzen en mij zo ook te kunnen orienteren op wat ik zou willen, had ik voor deze race een Canon 100-400mm gehuurd. Normaal fotografeer ik met een Tamron 70-300mm, maar wat zou dan een goede volgende stap zijn? Lichtsterk en voor een 70-200mm F2,8 gaan of ongeveer hetzelfde diafragma houden en met 100-400mm voor extra zoom gaan? De goedkoopste manier om daar achter te komen is door de lenzen te huren. Ik ben nu dus begonnen met de 100-400mm en wie weet volgt de 70-200mm F2,8 dan ook nog een keer.

Ik ben erg tevreden met de foto’s die ik heb kunnen maken. Maar door de slechte en vooral wisselende omstandigheden kan ik slecht beoordelen in hoeverre deze lens daar aan bijgedragen heeft. Dus wellicht dat ik hem nog een keertje huur om in betere omstandigheden te testen.

Ik ben de race begonnen op Eau Rouge/Radillion, met de bedoeling daar aan het eind van de dag ook weer te eindigen. Vervolgens ben ik via Kemmel richting Les Combes gegaan. Hier heb ik zowel aan de binnen als buitenkant gestaan en zowel frontale shots als panning en close ups gemaakt. Vervolgens via Rivage naar Pouhon en Fagnes. Vervolgens was het de bedoeling om via Blanchimont en Busstop weer richting Eau Rouge te gaan, maar daar is het door het slechte weer en de rode vlag in het laatste uur niet meer van gekomen.

Aston Martin jaagt op Porsche
Geen race zonder marshalls
De #54 Spirit of Race Ferrari op snelheid

Het aftellen naar Le Mans is nu echt begonnen. De teams gaan over 3 weken al aan de testdag beginnen, voor mij zal het nog een weekje langer duren. Ik zal er met scrutineering op zondag al bij zijn en gedurende de week hier en via social media beelden delen.

Klik hieronder op een foto om de gallery te opnenen, daar is het ook mogelijk om één van de foto’s digitaal te bestellen. Neem voor afdrukken contact met mij op.